Lokaal nieuws gemaakt door de inwoners van Lommel, Mol, Balen, Dessel, Retie en Arendonk.

Arendonk start met digitale bouwaanvraag

by Gemeente Arendonk
by Gemeente Arendonk

ARENDONK - Sinds 1 december kan je je stedenbouwkundige vergunning en melding digitaal en online aanvragen in Arendonk. Daardoor kan je als bouwer eenvoudiger, sneller en transparanter de nodige vergunningen bekomen.

Tot vandaag moet de bouwer zijn dossier nog op papier indienen in veelvoud. Gedurende het hele vergunningsproces komen er verschillende documenten en bijlagen bij en legt het dossier fysiek een lange weg af. Daar komt nu dus verandering in. De digitale afhandeling moet de procedure versnellen, vereenvoudigen en overzichtelijker maken voor de aanvragers. Op termijn zal dit ook een verlichting van de administratieve last voor de gemeente met zich meebrengen. De aanvraag zal verlopen via een centraal uitwisselingsplatvorm, het zogenaamde omgevingsloket, dat zowel behandelende als adviserende overheden toegang geeft tot het dossier. Alle betrokken instanties hebben inzage en kunnen online hun advies verstrekken of vragen formuleren.

De voordelen op een rijtje

  • Je kan je dossier opvolgen wanneer je wil, 24 uur op 24 en 7 dagen op 7. Je hoeft dus niet langer verschillende diensten te raadplegen binnen de voorziene openingsuren om je aanvraag in orde te kunnen brengen.
  • Je kan je dossier opvolgen van waar je wil, ook vanuit je zetel thuis.
  • Je kan op elk moment de status van je dossier nakijken. Zo weet je altijd in welke fase je dossier zich bevindt. Ook de uiteindelijke beslissing verloopt digitaal. Daarvan word je op de hoogte gebracht via e-mail.
  • Dezelfde informatie wordt maar één keer opgevraagd en in een centrale bron bewaard. Daardoor moet je de aanvrager geen informatie aanleveren die al bij de overheid beschikbaar is. Gedaan met dubbel werk. Ook kopieën maken van je dossier voor verschillende instanties is verleden tijd.
  • Aanvragers, architecten en lokale besturen besparen tijd en geld door digitaal te werken. Uit onderzoek blijkt dat de digitalisering voor lokale besturen een besparing betekent van 100 à 160 euro, afhankelijk van het soort aanvraag.

Hoe werkt het?
Je surft naar www.omgevingsloket.be, het digitaal platform van de Vlaamse Overheid, met je elektronische identiteitskaart. Een helpdesk beantwoordt eventuele vragen. Op de website vind je stap voor stap uitgelegd hoe je digitaal je bouwaanvraag of melding indient en hoe je inhoudelijk je dossier uitwerkt. Zoals bijvoorbeeld het toevoegen van plannen, aanduiden van de locatie, invullen de gegevens van de aanvraag …

Papieren bouwaanvraag blijft mogelijk
De gemeente wil digitaal werken zo veel mogelijk stimuleren, maar het blijft voorlopig nog steeds mogelijk om je bouwaanvraag op papier in te dienen.