Give us a like and we'll keep you in the loop.

We use cookies

We use cookies and other tracking technologies to improve your browsing experience on our website, to show you personalized content and targeted ads, to analyze our website traffic, and to understand where our visitors are coming from. By browsing our website, you consent to our use of cookies and other tracking technologies.
Lokaal nieuws gemaakt door de inwoners van Lommel, Mol, Balen, Dessel, Retie en Arendonk.

Werken in Lommels centrum zijn bijna ten einde

by <a href='https://inuwgemeente.smallteaser.com/user/lauraliebens' class='captionLink'>Laura Liebens</a>
by Laura Liebens

LOMMEL - Het einde van de heraanleg van de Lommelse Kerkstraat en de zones rondom is voorzien voor begin december. ‘Bovendien zijn er nog een aantal projecten zoals een nieuw verkeer- en horecabeleidsplan die in de steiger staan.' zegt schepen van onder andere openbare werken en horeca Geert Jansen (42).

Niet autovrij maar verkeersluw
Hoewel veel mensen dachten dat het centrum volledig autovrij zou worden, is het volgens Geert eerder de bedoeling om na de werken de voetganger voorrang op het gemotoriseerd verkeer te geven. ‘De verkeersregels in en rondom het Lommels centrum zijn de afgelopen jaren al meermaals veranderd, om het doorgaand verkeer uit het centrum te weren’, zegt Geert. ‘De Kerkstraat wordt een plein volgens de regels van een woonerf.’

Bovendien ziet het toekomstige parkeersysteem er anders uit. Digitale parkeergeleidingsborden zullen het aantal vrije parkeerplaatsen aangeven in de drie parkeerzones: kerk en Mudakkers, cultureel centrum en het Huis van de Stad. Mensen die een snelle boodschap moeten doen kunnen tóch nog in de Kerkstraat terecht. ‘Van de ongeveer 30 parkeerplaatsen zullen er nog 20 behouden blijven. We gaan werken met een shop-and-go systeem waarbij sensoren zullen meten hoe lang een parkeerplaats bezet is.’ Het vroegere ‘Lommels kwartiertje’ zal dan een halfuur waard zijn. Wie langer parkeert, betaalt een fikse boete

Horeca
De opmaak van een horecabeleidsplan in nauwe samenwerking met de horecasector is een absolute prioriteit voor Lommel. ‘De horeca is dan ook een erg belangrijke speler in onze stad. Het opstellen van dit horecabeleidsplan werd toegewezen aan Guidea, kenniscentrum voor Toerisme en Horeca’, aldus Geert Jansen. ‘Zij hebben hun eerste stappen gezet in het onderzoek en zullen de eerstvolgende weken en maanden hun studie voortzetten. Het is dan ook belangrijk om het ontwerp van de heraanleg van het centrum hierop af te stemmen.’ De werken hiervoor kunnen eventueel na de zomer van 2017 van start kunnen gaan in overleg met de horeca.

Shoppen in Lommel
Maart 2017 opent H&M een nieuw filiaal in Lommel en zopas streek pop-up store Bambooti neer in het Noord-Limburgse stadje. Over de geruchten van een nieuw shoppingcenter op de vroegere locatie van middelbare school Wico, zegt Jansen dat die oppervlakte eerder bedoeld is voor diensten zoals zorgverlening. De Lommelse schepen zou graag terug gaan naar de economie van authenticiteit waar volgens hem de Kerkstraat in het verleden mee gevuld was. ‘Mijn droom is om daar terug de kleine zelfstandige te krijgen, die daar met passie zijn producten aan de man kan brengen en dit ondersteund met een digitale manier van handelen.’ Tegen het einde van het jaar voorziet Lommel ook enkele zones met vrije wifi.

Groen Lommel en glasstad
Er komen in het centrum tal van boombakken en meer fietsbeugels. Lommel is en blijft een groene stad. De stad heeft dan ook verschillende fietsroutes. Het is de bedoeling om de fietsstad van Limburg te worden. ‘Alle gehuchten van Lommel liggen op minder dan vijf kilometer van het centrum, dit is ideaal met de fiets’, zegt Geert Jansen. Er komt een pleintje op het punt waar de Kerkstraat eindigt en Dorp begint. Er is voorzien om in dat pleintje fosforescerende elementen in te brengen. ‘Die elementen slaan het licht overdag op en kunnen zo ’s avonds schijnen. We zouden eventueel ook glazen objecten willen inbrengen aangezien Lommel de glasstad bij uitstek is, maar dit is nog niet zeker.’

Voorzieningen voor andersvaliden
Rolstoelgebruikers krijgen het voortaan makkelijker om de bus te nemen. ‘Bij de nieuwe bushalte aan de kerk zijn er nu verhoogjes voorzien, hierdoor kunnen rolstoelgebruikers de bus oprijden zonder problemen.’ Zegt Jansen. Voor slechtzienden is er bij elk kruispunt een reliëf, wat het oversteken voor hen moet vergemakkelijken.